Hello ! Qui dit fin de mois dit nouvelle playlist, voici donc la playlist de Mai !
Hello, it’s the end of the month so it’s time for a new playlist ! Enjoy !
Lors de la première écoute de “Maluca”, j’ai tout de suite pensé à La Fine Équipe comme les successeurs des Nantais de C2C. À 4, chacun sur ses machines, ils créent leurs morceaux ensembles comme “Maluca”, track teinté des influences apportées par chacun, rythmiques et pulsations délirantes, extraits de voix et effets en tout genre, qui résultent à la création d’un morceau nouveau, frais et sympa.
At the first listening of “Maluca”, I immediately think of La Fine Équipe as the successors of the French DJs C2C. At four, each member on his machines, they create their tracks together like “Maluca”, a mix between the influences of each other. Rhythm and crazy pulsations, extracts of voices and every kind of effect possible, which ensue the creation of a fresh new track.
Découvert suite à un article dans un journal, Scalping, groupe britannique originaire de Bristol et signé chez Council Records se fait connaître grâce au morceau “Chamber”. Ce track possède des influences à la fois techno et électro, et s’accompagne d’un clip psychédélique bien sympa.
I discovered Scalping, following an article in a newspaper. Scalping is a band from Britain, more especially from Bristol, and they are signed at Council Records. They became well-known thanks to their single “Chamber”. This track has techno and electro influences, and is accompanied by a very nice and psychedelic videoclip.
“We Were Young” est né de la collaboration entre Petit Biscuit et J.P. Cooper. La touche de Petit Biscuit se fait ressentir à travers la mélodie électronique tandis que celle de J.P. Cooper se ressent à travers le chant. Cette collaboration permet également de mettre en avant J.P. Cooper, qui est encore méconnu dans l’hexagone. “We Were Young” est un morceau frais, à propos de la jeunesse et des premiers amours.
“We Were Young” is born from the collaboration between Petit Biscuit and J.P. Cooper. We can hear Petit Biscuit’s personal touch thanks to the electronic melody whereas J.P. Cooper’s touch is in the singing. This collaboration put forward J.P. Cooper because he isn’t well-known in France. “We Were Young” is a fresh track, about the youth and the first loves.
“I took her to the car in the drive and we stared at the sky
And we laughed ’til we cried
And we got so high and she stayed all night
We were young and helpless.”
We Were Young – Petit Biscuit ft. J.P. Cooper
SebastiAn fait son grand retour avec “Thirst”, accompagné d’un clip violent, cru et épileptique réalisé par son ami Romain Gavras. Ce clip correspond bien à l’ambiance ressentie dans le track. Brutale et puissante, la patte de SebastiAn à ses débuts se fait ressentir.
SebastiAn is making his comeback with “Thirst”, accompanied by a violent, raw and epileptic videoclip, directed by his friend Romain Gavras. The videoclip correspond quite well to the ambience felt in the track. Brutal and powerful, we can feel quite the same musical aspect than SebastiAn’s debut.
“Never Fight A Man With A Perm” est un morceau qui se distingue totalement du reste de la playlist. C’est un morceau puissant et énergique, résolument punk. Riffs de guitare acérés, basse et batterie qui s’entremêlent, la voix puissante de Joe Talbot s’y rajoute pour critiquer les hommes et la masculinité toxique.
“Never Fight A Man With A Perm” which stands out a lot of the others tracks in the playlist. It’s a powerful and energetic punk track. Between sharp guitare’s riffs, bass and battery, Joe Talbot’s voice add up to denounce toxic masculinity.
“Line Of Sight” commence calmement et augmente en pression grâce à la voix et aux quelques sonorités, qui se transforment en une rythmique davantage puissante, jusqu’au drop où tout s’amplifie : des sonorités électroniques sont rajoutées aux précédentes et alternent avec les différentes voix. La patte d’ODESZA reste bien présente, même avec la présence de 2 featurings (WYNNE & Mansionair) dans le morceau.
“Line Of Sight” starts quietly, and increase thanks to the singing and musical melodies, which change into a more powerful rhythm. And when the drop starts, everything is amplified ; electronic sounds are added to the previous ones, and are alternating with the different voices. ODESZA’s touch is present in the track, even with the presence of featurings (WYNNE & Mansionair).
Grand retour du Nantais Madeon attendu depuis 2017, date de son dernier projet “Shelter” avec l’Américain Porter Robinson. Track porté par plusieurs de ses influences, “All My Friends” est à la fois pop et électronique, tantôt mélancolique tantôt joyeux. “All my friends are watching, I can hear them talking.”
Awaited comeback from the French producer Madeon since his last project “Shelter” with his friend Porter Robinson in 2017. The track is supported by many of his influences, “All My Friends” is quite pop and electronic, sometimes melancholic, sometimes joyful. “All my friends are watching, I can hear them talking.”
Metronomy signe leur retour avec “Lately”, nouveau single qui annonce le ton pour le prochain album. Le track possède plusieurs de leurs diverses influences, et mélange à la fois rock, pop et électro. Entre riffs de guitare et claviers pop à souhait, Metronomy mélange leurs influences diverses pour le prochain album.
Metronomy made their comeback too with their single “Lately”. The track shows many of their influences, like rock, pop or even electronic music. Between guitar’s riffs and pop synths, Metronomy make a mix of their influences for the next album to come out.
“List Of People (To Try And Forget About)” est un track B-Side provenant de l’album Currents de Tame Impala. On reconnait bien le style majeur de l’album Currents à travers ce morceau psychédélique.
“List Of People (To Try And Forget About)” is a B-Side track from Currents’ album by Tame Impala. We can recognise well the major style of the album through this psychedelic track.
“And as the years go by
Your name will fade out gradually
Don’t think my heart will try
But it was waiting here.”
List Of People (To Try And Forget About) – Tame Impala
Morceau tout droit sorti d’une rave party (comme son nom -à double sens- l’indique), “(G)rave” est un track propre au style complètement barré de Vladimir Cauchemar (et sa célèbre flûte). Parfait pour le jouer en rave ou en soirée, “(G)rave” est un morceau progressif qui devient explosif, et tout ça grâce à la flûte.
A track coming straight out from a rave (like the double meaning of the title shows it), “(G)rave” is a track with the crazy-specific style of Vladimir Cauchemar (and his famous flute). Perfect for playing it in a rave or in a party, “(G)rave” is a progressive track which become explosive, and only thanks to the flute.
Retour d’une artiste Britannique cette fois-ci : FKA Twigs fait son grand retour avec le magnifique morceau “Cellophane”, accompagné d’un clip à l’esthétique léchée, reconnaissable de loin comme celle de FKA Twigs.
This time, it is the comeback of a British female artist : FKA Twigs. She makes her awaited comeback with the beautiful track “Cellophane”, accompanied by a poetic and wonderful videoclip.
Second track dévoilé par Scalping après le morceau “Chamber”, “Satan II” est un track rythmé, entre synthés psychédéliques, roulements de baguettes sur les cymbales et riffs de guitare saturés. Le tout accompagné d’un clip WTF complètement psychédélique similaire à celui de “Chamber”.
Second track released by Scalping after the track “Chamber”, “Satan II” is a rhythmed track, a mix between psychedelic synths, drumsticks rolling on the cymbals and saturated guitar’s riffs. And all of that is accompanied by a completely crazy and psychedelic videoclip similar to the “Chamber” one’s.
Duo Anglais composé de 2 hommes, Sleaford Mods alterne entre boîtes à rythmes minimalistes et voix puissante. “Kebab Spider”, track au titre originel, dévoile la puissance de Jason Williamson et Andrew Fearn, entre mélodies rythmées et entraînantes. “Kebab spider, Easy rider.”
British duo composed of 2 men, Sleaford Mods alternate between minimalist rhythm machine and a powerful voice. “Kebab Spider”, a track with an original title unveil the combined power of Jason Williamson and Andrew Fearn, with rhythmed and catchy melodies. “Kebab spider, Easy rider.”
La Fine Équipe revient avec Sara Lugo et le morceau “Free Flow”. Condensé d’influences diverses et variées, “Free Flow” apporte un vent de fraîcheur grâce aux sons électroniques de La Fine Équipe mêlés à la voix pop de Sara Lugo.
La Fine Équipe also released “Free Flow” in collaboration with Sara Lugo. A mix between various influences, “Free Flow” brings a fresh touch to the electronic sounds of La Fine Équipe, mixed to the pop voice of Sara Lugo.
Second single dévoilé par SebastiAn, cette fois-ci en collaboration avec le chanteur Gallant. “Run For Me” est un morceau lent, aux sonorités électro-pop. Accompagné d’un clip où deux adolescents fuient ensemble, jusqu’à une course poursuite fatale.
Second single released by SebastiAn, this time in collaboration with the singer Gallant. “Run For Me” is a slow track, with electro-pop sounds. Accompanied with a videoclip where two teenagers are running away together, until a fatal car chase.
Track rythmé immédiatement reconnaissable grâce au style unique d’ODESZA, “Boy” débute avec des pulsations à la batterie ainsi qu’une voix féminine, répétitive. Ça monte en puissance et ça explose, où des instruments, -électroniques ou non- se rajoutent, et font progresser le morceau dans une dimension à la fois électronique et instrumentale, à la manière d’ODESZA.
Rhythmed track immediately recognizable as ODESZA’s style, “Boy” starts with drums pulsations and a repetitive female voice. It grows and became more powerful, until it explodes, where electronic -or not- instruments are added. The track grows in a electronic and instrumental dimension, like ODESZA are used to do.
“Lying Together” provient de l’album éponyme du Français FKJ (French Kiwi Juice). Le track débute avec un enregistrement de pluie en arrière-plan ainsi qu’une voix qui monte crescendo tandis que FKJ rajoute plusieurs instruments (basse/batterie/guitare/claviers/percussions/etc…). Le track possède une dimension poétique super chouette.
“Lying Together” came from the eponymous album of the French multi-instrumentalist FKJ (French Kiwi Juice). The track begin with a rain sample in the background whereas a female voice is increasing. At the same time, FKJ adds various instruments (bass/drums/guitar/synths/percussions/etc…). The track has a nice poetic dimension.
La playlist de Mai est terminé, et je souhaite également indiquer que c’est le premier anniversaire des Monthly Playlists ! Je partage ces playlists depuis Mai 2018, et j’espère que ça continuera ! À la prochaine Monthly Playlist !
The Monthly Playlist of May is over, and it is also the one year anniversary of the Monthly Playlists ! See you soon !
Manon∼