Fresh releases #1

Fin Avril – début Mai de nombreux artistes et groupes ont dévoilé de nouveaux albums. De Porter Robinson à Squid en passant par Myd, je fais un récap’ sur toutes les sorties récentes !

From the end of April to the start of May, a lot of artists and bands released new albums. From Porter Robinson to Squid by way of Myd, I’m going to do a recap on all the fresh releases !

7 ans après Worlds, Porter Robinson nous dévoile Nurture, son deuxième album. Dans celui-ci, résolument moins pop que son prédécesseur mais toujours avec une touche d’EDM, Porter s’ouvre et se confie sur les sept dernières années de sa vie. Sa santé mentale et sa carrière sont des sujets principalement abordés dans l’album à travers de tracks comme ‘Musician’ ou ‘Get Your Wish’, tandis que les morceaux ‘Mother’ et ‘Blossom’ sont respectivement dédiés à sa mère ainsi qu’à sa compagne. ‘Unfold’, le seul morceau collaboratif (avec TEED) de l’album (sans compter ‘Fullmoon Lullaby’ la track collaborative avec Wednesday Campanella en exclusivité japonaise) possède une sonorité résolument Worlds grâce à la voix modifiée (je pense notamment au morceau ‘Sea Of Voices’). ‘Dullscythe’ est le morceau le plus expérimental de l’album tandis que ‘Blossom’ est une ballade guitare-voix. Avec Nurture, Porter Robinson a su se réinventer et sortir un album chargé émotionnellement et d’une grande beauté.

7 years after Worlds, Porter Robinson released Nurture, his sophomore album. Nurture is less pop than Worlds but Porter’s EDM signature sound is still here. In this album, Porter opened up about his mental health and his career throughout his life, as in tracks like ‘Musician’ or ‘Get Your Wish’, whereas ‘Mother’ and ‘Blossom’ are respectively about his mother and his significant other. ‘Unfold (feat. TEED)’, which is the only collaborative track (on the Japanese version there’s also a collaboration with Wednesday Campanella on the track ‘Fullmoon Lullaby’) has a similar vibe to Worlds‘ track ‘Sea Of Voices’ thanks to the altered voice. ‘Dullscythe’ is the most experimental track of the whole album whereas ‘Blossom’ is a voice-guitar ballad. Through Nurture, Porter knew how to reinvent himself and put out a beautiful and emotional album.

Fav’ Tracks : ‘Look At The Sky’, ‘Wind Tempos’, ‘Musician’, ‘Something Comforting’, ‘Unfold’

There’s A Nightclub Inside My Head, and inside Boston Bun’s head too. Après s’être enfermé dans son studio pendant tout le confinement, Boston Bun a produit ce fantastique premier album très house, avec une ambiance très club. L’album est bourré de sons clubs avec la “touche Boston Bun” et son disco-house si caractéristique. La collab’ avec Jodie Abacus dans le morceau ‘Stay Around’ est super catchy, ‘Skit’ possède une vibe à la fois funky et housy, ‘B.B.B.’ a la patte disco de Boston Bun tandis que ‘Spinning Around’ est la conclusion parfaite pour cet album (ce morceau me fait également penser à la sonorité du dernier album de Cassius, Dreems). Bref, il faut écouter There’s A Nightclub Inside My Head très fort dans son casque en attendant que les clubs réouvrent pour en profiter pleinement et l’écouter très fort là-bas.

There’s A Nightclub Inside My Head, and inside Boston Bun’s head too. After being forced to go back to the studio due to the quarantine, Boston Bun produced this wonderful first album. It has a nice house vibe with a huge club atmosphere. The album is full of tracks fitted for clubs, and Boston Bun’s disco-house signature sound is really pronounced. The ‘Stay Around’ collab’ with Jodie Abacus is really catchy, ‘Skit’ has that funky-housy vibe, ‘B.B.B.’ got that Boston Bun’s disco sound, and ‘Spinning Around’ is the perfect ending for this album (and the track also reminds me Cassius’ sound in their last album, Dreems). So yes, you must listen to There’s A Nightclub Inside My Head really loud with headphones on, and when the clubs will reopen, we’re going to listen to it together.

Fav’ Tracks : ‘Whenever You’re Ready’, ‘Skit’, ‘Spinning Around’, ‘Nobody But You’, ‘B.B.B.’, ‘So Good, So Nice, So Bright’, ‘Stay Around’

Royal Blood nous dévoile leur 3ème album intitulé Typhoons. Dans cet album, Mike Kerr et Ben Thatcher ont décidé d’ajouter leurs influences French Touch (Justice, Daft Punk) et de les mêler à leurs riffs de batterie et de basse saturés. Spoiler : le mix est super cool : ‘Limbo’ fait penser à ‘Planisphere’ de Justice sur la partie piano, ‘Mad Visions’ a également cette touche très électronique. Ensuite, ‘Boilermaker’ a été produit par Josh Homme (leader de QOTSA), qui en conséquence a une patte mi-premiers morceaux de Royal Blood, mi-QOTSA tandis que Paul Epworth a produit le morceau ‘Who Needs Friends’. ‘Hold On’ possède le son caractéristique des premiers albums tandis que la ballade piano ‘All We Have Is Now’ qui clôture l’album est surprenante mais néanmoins très belle. A travers les chansons, Mike Kerr aborde principalement sa dépendance à l’alcool et le long chemin qu’il a fait pour s’en sortir. Pour conclure, Typhoons est un album travaillé, avec aucune chanson qui ne lui fait défaut. La partie batterie de Ben Thatcher est impeccable et les riffs de basse de Mike Kerr sont super catchy. Nous n’avons plus qu’à attendre le retour des concerts pour avoir la chance de vivre l’album en live.

Two weeks ago Royal Blood released their third album, Typhoons. This time, Mike Kerr and Ben Thatcher decided to mix their French Touch influences ( like Daft Punk or Justice) to their unique sound. Spoiler : that’s pretty nice : ‘Limbo’ reminds me Justice’s track ‘Planisphere’ through the piano part, ‘Mad Visions’ has that electronic sound too whereas ‘Boilermaker’ has that classic Royal Blood’s sound but mixed with QOTSA’s classic guitar sound thanks to Josh Homme, who produced the track. Paul Epworth produced a track too : ‘Who Needs Friends’. Then, ‘Hold On’ has that Royal Blood signature sound whereas ‘All We Have Is Now’ beautifully close the album thanks to its unique piano ballad. All along the album Mike Kerr addressed his old drinking problems and how he came out of this. To conclude, Typhoons is a really nice album. Ben Thatcher’s drumline is perfect and Mike Kerr’s bassline is pretty catchy. All we have now is to wait for the return of live concert to go to a Royal Blood show.

Fav’ Tracks : ‘Trouble’s Coming’, ‘Oblivion’, ‘Typhoons’, ‘Limbo’, ‘Boilermaker’, ‘Hold On’

Après 2 ans de teasing avec divers singles, KUČKA dévoile Wrestling, son premier album. Composé de 12 morceaux avec certains produits par Flume (‘Drowning’), Vegyn (‘Contemplation’), Exmoor Emperor (‘Sky Brown’) ou encore Nosaj Thing (‘Real’). Wrestling est un album avec une esthétique très délicate et altérée. Il est porté grâce à des sonorités électro-pop, parfois mélancoliques. La voix est légèrement altérée et la production particulière accentue le côté irréel et altéré sans jamais faire défaut à l’efficacité du morceau. La voix de KUČKA se fond à merveille sur ces rythmiques, tandis qu’elle aborde des sujets introspectifs, à la fois “libérateurs et vulnérables, mais avec un sentiment de fête […] tout en passant dans le spectre entier des émotions” (cf. la note de la description de ‘Your Worldsur Youtube). Parce-que Wrestling de KUČKA c’est ça : c’est écouter l’album et être plongé dans ses émotions et son imagination. Ecoute avec un casque recommandée.

After 2 years of teasing through singles, KUČKA released her first album Wrestling. Composed of 12 tracks, with productions from Flume (‘Drowning’), Vegyn (‘Contemplation’), Exmoor Emperor (‘Sky Brown’) and Nosaj Thing (‘Real’). Wrestling has that altered and ethereal vibe. The electro-pop sounds mix well with the altered voice, which is sometimes quite melancholic. The production is kind of unique and emphasizes on the ethereal vibe, while being on point for the track. KUČKA’s voice melt well with the rhythmes whereas she’s addressing instrospective thoughts as ‘liberating and vulnerables, but with a little bit of party […] and really touches the full spectrum of emotions’ (cf. ‘Your World‘ note in the description bar on Youtube). A listening session to Wrestling is necessary because Wrestling by KUČKA is diving into our emotions and our imagination. Headphones recommended for listening.

Fav’ Tracks : ‘Wrestling’, ‘Drowning’, ‘No Good For Me’, ‘Sky Brown’, ‘Ascension’, ‘Eternity’, ‘Afterparty’

The Unreal Story Of Lou Reed est un album collaboratif entre Fred Nevché et French 79 sur la vie de Lou Reed, ancien membre du groupe The Velvet Underground. French 79 a composé toutes les mélodies de l’album (qui se rapproche beaucoup de son propre travail niveau sonorités ainsi qu’un de ses autres projets, Nasser) tandis que Fred Nevché a travaillé les textes. Le mélange entre textes déclamés et mélodies électroniques est super chouette et rend bien plus cool que ce que je ne pensais. Les boucles électroniques subliment la voix de Fred Nevché et rendent l’histoire palpitante, pendant que French 79 utilise une voix totalement altérée par le vocoder pour une reprise de ‘Perfect Day’ en français. Collaboration qui a résulté un très beau album, que je recommande vivement d’écouter.

The Unreal Story Of Lou Reed is a collaborative album between Fred Nevché and French 79 about Lou Reed’s life (who was a member of The Velvet Underground). French 79 composed all the melodies of the album (which sounds quite like his own project or Nasser, another band he’s in) whereas Fred Nevché worked on the lyrics. The mix between Nevché’s lyrics and French 79’s electronic loops is really nice and sounds better than what I thought. The electronic melodies sublimate Nevché’s voice and give life to the story. French 79 also totally altered Nevché’s voice by vocoder for their french cover of ‘Perfect Day’. The collaboration resulted in a beautiful album, which I vividly recommend you to listen !

Fav’ Tracks : ‘V*cious’, ‘Perfect Day’, ‘Delmore Schwartz’, ‘Alors il y eut Lou Reed’

Myd dévoile son premier album Born A Loser sous la bannière de Ed Banger. Au menu, condensé de mélodies électro-indie solaires. Tout au long de l’écoute, on se rend compte que la French Touch est présente, mais aussi la “Myd Touch”. En effet, Myd a cette capacité de produire ce son, qui est la ligne conductrice de son album, si révélatrice de son talent. Que ce soit à travers la touche indie de ‘Moving Men’ avec Mac DeMarco (et oui !) ou le son club avec des morceaux comme ‘It’s About You’ (qui a une vibe assez similaire à ses premiers projets comme la track ‘Again’), ‘I Feel Better (I Got Something)’ ou encore ‘Now That We Found Love’, ‘Whether The Weather (ft. Juan Wauters)’, la “Myd Touch” est présente. A partir de ‘Whether The Weather (ft. Juan Wauters)’, soit la moitié de l’album, l’ambiance devient résolument club et surtout avec ‘We Found It’, morceau solaire parfait pour clôturer cet album qui accompagnera notre été.

Myd released his first album Born A Loser under Ed Banger’s banner. Throughout the album we’re getting solar indie-electronic; we can notice that French Touch’s influence is undeniably there but there’s also the ‘Myd Touch’ : Myd got that capacity to produce his own unique sound, which is the red line of his album. From indie-influenced track ‘Moving Men’ with Mac DeMarco (yes, Mac DeMarco !) to club tracks like ‘It’s About You’ (which has a similar vibe to Myd’s first projects like the track ‘Again’), ‘I Feel Better (I Got Something)’, ‘Now That We Found Love’ or ‘Whether The Weather (feat. Juan Wauters)’, Myd’s signature sound is everywhere. Then, from ‘Whether The Weather (ft. Juan Wauters)’ (so half of the album) the club vibe becomes stronger and so on with the track ‘We Found It’, which is the perfect solar song to end what will be our album all along the summer.

P-S: le 15ème morceau de l’album est actuellement en cours de création chez Nova Radio, c’est le premier morceau collaboratif au monde : vous pouvez participer à la création !

Fav’ Tracks : ‘Together We Stand’, ‘Whether The Weather (ft. Juan Wauters)’, ‘It’s About You’, ‘Now That We Found Love’

Victor Solf fait son retour en solo avec son album Still. There’s Hope suite à la fin du projet Her. Après un teasing avec l’EP Aftermath, la mixtape 12 Monkeys Mixtape et 2 singles ‘I Don’t Fit’ et ‘How Did We?’, il est retourné en studio afin de poursuivre la construction de son album, accompagné d’amis producteurs et musiciens. Entre influences soul et électroniques (‘Fight For Love’, ‘Call Your Grandma’, ‘Trouble Behind’) et morceaux plus classiques (‘Traffic Lights’, ‘New Normal’), Victor Solf nous offre un petit bijou qui trônera pendant longtemps sur la platine. Mention spéciale au morceau ‘Utopia’, que j’attendais depuis 2 ans suite à sa prestation à la Cartonnerie de Reims.

Victor Solf did his comeback, but this time in solo with his first album Still. There’s Hope. After teasing with different materials like Aftermath EP, 12 Monkeys Mixtape or ‘I Don’t Fit’ and ‘How Did We?’, the two lead singles, he came back in studio in order to work on his album, accompanied by musicians and producers friends. Between soul and electronic influences (‘Fight For Love’, ‘Call Your Grandma’, ‘Trouble Behind’) and more classical tracks (‘Traffic Lights’, ‘New Normal’), Victor Solf gave us a wonderful album, which is going to stay some times on the turntable. Special note to ‘Utopia’ which I was waiting for since he played it as an encore during his last tour in Reims under the name of Her.

Fav’ Tracks : ‘Utopia’, ‘How Did We?’, ‘Call Your Grandma’, ‘I Don’t Fit’, ‘Trouble Behind’

Parmi les nombreux premiers albums sortis récemment, on y trouve Squid avec Bright Green Field. Cet album est résolument post-punk et les sonorités expérimentales y sont légions, comme certains morceaux possédant des riffs de guitare totalement saturés ou une voix complètement détachée des instruments. Squid joue sur le dynamisme grâce à l’énergie de leur jeu, la batterie ainsi que la guitare et la basse. Dans ‘2010’, le refrain explose puis revient sur un riff très mélodieux contrairement au dernier morceau de l’album, ‘Pamphlets’ où le dynamisme des riffs appuie sur l’urgence de clôturer ce morceau, et par la même occasion l’album. Pour conclure, Bright Green Field est un album post-punk expérimental qui nécessite certainement plusieurs écoutes pour pouvoir rentrer pleinement dans l’univers de Squid, mais qui vaut tout de même le détour.

From all the freshly released first albums from diverses artists and bands, we can found Squid’s Bright Green Field. This album is heavily post-punk oriented and there’s loads of experimental sounds. Some tracks has guitars riffs that are completely saturated or the voice is entirely standing out of the instruments. Squid emphasizes on the dynamism thanks to their raw energy on drums, bass and guitars. In the track ‘2010’, the energy of the chorus explodes and then go back on a melodious riff whereas the last track of the album, ‘Pamphlets’, where the riff’s dynamism emphasizes on the urgence to end the track, and so the album too. To conclude, Bright Green Field is an experimental post-punk album who needs to be listened to multiple times in order to really enter in Squid’s universe; but the album itself is pretty nice.

Fav’ Tracks : ‘Boy Races’, ‘Paddling’, ‘2010’, ‘Peel St.’, ‘Pamphlets’

Manon.

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